Visninger:0 Forfatter:Site Editor Publiceringstid: 2020-07-29 Oprindelse:Websted
Beskyttelse af høj udstødningsgastemperatur er en af beskyttelsesforanstaltningerne for luftkildevarmepumpen.Ved driften af en varmepumpeenhed vil kompressorens udgangsgastemperatur på grund af nogle årsager overstige den normale værdi, hvilket ikke kun vil øge kompressorens strømforbrug, men også gøre smøreoliekoksen med dårligere ydeevne, hvilket påvirker kompressorens normale drift.
Når udstødningsgastemperaturen for SPRSUN luftkildevarmepumpekompressoren er for høj, vises fejlkoden Er05 på kontrolpanelet for at minde brugeren om, at systemet er unormalt og skal håndteres i tide.
Høj udstødningsgastemperatur omfatter hovedsageligt følgende tilfælde: høj returlufttemperatur, stor motorvarmekapacitet, højt kompressionsforhold, højt kondensationstryk og forkert valg af kølemiddel.
Returgastemperaturen er i forhold til fordampningstemperaturen.For at forhindre tilbagevenden af væske kræver returgasrørledningen generelt en overhedning på 20℃.Hvis den termiske isolering af returledningen ikke er god, vil overhedningen være langt mere end 20℃.Jo højere returgastemperaturen er, jo højere er cylinderens sugetemperatur og udstødningstemperatur.Når returgastemperaturen stiger med 1℃, vil udstødningsgastemperaturen stige med 1~1,3℃.
For den returluftkølede kompressor opvarmes kølemiddeldampen af motoren, når den strømmer gennem motorhulrummet, og cylinderens sugetemperatur øges igen.Motorens varmegenererende kapacitet påvirkes af effekt og effektivitet, mens strømforbruget er tæt forbundet med outputvolumen, volumetrisk effektivitet, arbejdstilstand og friktionsmodstand.
Jo højere kompressionsforhold, jo højere er udstødningsgastemperaturen.Reduktion af kompressionsforholdet kan sænke udstødningstemperaturen markant, herunder øge sugetrykket og reducere udstødningstrykket.Sugetrykket bestemmes af fordampningstryk og sugeledningsmodstand.Ved at øge fordampningstemperaturen kan sugetrykket øges effektivt, og kompressionsforholdet reduceres hurtigt, hvorved udgangsgastemperaturen sænkes.Andre årsager omfatter omvendt ekspansion, gasblanding, kompressortemperaturstigning, kølemiddeltype og så videre.
Generelt, når temperaturen på køleolie når 177 ℃, vil fission og karbonisering forekomme.Temperaturen ved udgangen af kompressorens udstødningsventil er dog 28-42℃ højere end ved udstødningsrøret.Derfor bør udstødningsgastemperaturen kontrolleres til under 135℃.Hvis udstødningsgastemperaturen er for høj, kan smøreolien blive carboniseret og forringet, og smøreydelsen vil blive reduceret.Udstødningsgastemperaturen påvirker også smøremidlets viskositet.Hvis udstødningstemperaturen er for høj, vil smøreoliens viskositet blive reduceret, og det er ikke nemt at danne en stærk nok oliefilm, hvilket resulterer i dårlig smøring, accelererende slid og øget strømforbrug.Derudover vil den tynde oliefilm reducere kompressorens indre tætningseffekt.
Til højtrykskammerkompressoren har udstødningen den funktion at køle motoren.Den høje udstødningsgastemperatur kan skyldes kompressorens højere driftsfrekvens og større strømforbrug eller motorens mindre kølemiddelflow og dårlige køleeffekt.Derudover vil det urentable strømforbrug forårsaget af dårlig smøring ved høj temperatur også stige, varmeproduktionen forbedres, og varmeafgivelsen vil falde.I sådan en ond cirkel vil motorviklingstemperaturen fortsætte med at stige, og det er let at beskadige motoren ved indbygget beskyttelse eller endda beskadige det emaljerede isoleringslag.
Hvis temperaturen når tætningsmaterialets smeltepunkt, vil det forårsage permanent skade på kompressorens scroll, drivleje og indvendig tætning.
Nedenfor er en liste over årsager til høj udstødningsgastemperatur i luftvarmepumpens kompressor.Forhåbentlig er det til hjælp for dig.
1. Der er mindre kølemiddel.
2. Åbningen af ekspansionsventilen er lille, og ekspansionsventilen er brudt.
3. Kølemiddelsystemets tørrefilter er blokeret.
4. Fordampningstemperaturen er for lav.
5. Kølemiddelkvaliteten er ikke god, blandet med luft eller vand;hvis der er vand, vil ekspansionsventilens isblokering også forårsage høj returgastemperatur.
6. Kondenseringseffekten er ikke god, og et stort antal gasformigt kølemiddel vender tilbage til ekspansionsventilen, hvilket også vil forårsage høj returgastemperatur.
7. Kompressorlejeskader, hvilket resulterer i mekanisk friktion, høj sugetemperatur, motoroverophedning og dermed høj udstødningsgastemperatur.